افزایش اعتماد به نفس و انگیزه و موفقیت در زندگی

افزایش اعتماد به نفس و موفقیت در زندگی

افزایش اعتماد به نفس و انگیزه و موفقیت در زندگی

افزایش اعتماد به نفس و موفقیت در زندگی

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

UTM مخفف چیست؟

UTM مخفف Urchin Tracking Moduleو به معنای ماژول ردیابی اورچین در واقع متعلق به شرکت Urchin است که سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی گوگل خریداری شد. جالب است بدانید نرم‌افزار این شرکت بعدها زمینه‌ساز سرویسی شد که آن را به نام گوگل آنالیتیکس می‌شناسیم.

چرا باید از UTM استفاده کنیم؟

با توجه به اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی، اگر بخواهید همیشه در حال تولید لینک‌های مختلف باشید حتما اذیت خواهید شد. اما به کمک کدهای UTM در گوگل آنالیتیکس می‌توانید عملکرد تک‌تک لینک‌ها را بررسی کرده و ترافیک ورودی خود را کنترل کنید.

استفاده از کد UTM چه مزایایی دارد؟

معمولا کوکی‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا بتواند ترافیک ورودی را رصد کند، اما با استفاده از کدهای UTM UTM می‌توانید ردیابی ترافیک را کمی سفارشی‌سازی کنید که متناسب با خواسته‌های شما باشد. با استفاده از UTM در آنالیتیکس می‌توانید بفهمید:

  1.  منبع ترافیک ورودی از کجاست
  2. کدام کمپین شما به ورودی‌های بیشتر کمک کرده است
  3. از کدام مسیر برای رسیدن به شما استفاده شده است
  4. کدام کلمات کلیدی مفیدتر و بهتر بوده‌اند
  5. کاربران بیشتر روی کدام صفحه کلیک کرده و از آن بازدید کرده‌اند

پارامترهای کدهای UTM

پارامترهای UTM در واقع اجزایی هستند که به کدهای UTM کمک می‌کنند تا اطلاعات لازم درباره ترافیک ورودی سایت را به شما ارائه کند. پیش از استفاده از کدهای UTM باید با پارامترهای آن آشنا شویم. به صورت کلی دو نوع پارامتر کد UTM داریم که شامل پارامترهای ضروری و پارامترهای اختصاصی می‌شود.

پارامترهای ضروری کدهای UTM

این گروه از پارامترهای کدهای UTM شامل سه گروه از پارامترها می‌شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
• پارامتر منبع (Source): همانطور که از نام این پارامتر مشخص است به کمک آن می‌توانید منبع ترافیک ورودی خود را مشخص کنید. در این قسمت نام شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تلگرام و… به عنوان منبع ترافیک ورودی مشخص می‌شود و می‌فهمید ترافیک ایجاد شده بیشتر از کدام شبکه اجتماعی آمده است. به عنوان مثال می‌توانید بنویسید “utm_source=instagram”
• پارامتر رسانه (Medium): براساس این پارامتر می‌توانید بفهمید ترافیک ورودی سایت شما براساس چه رسانه یا ابزاری ایجاد شده است. بستگی دارد شما چه روشی را برای دریافت ترافیک انتخاب کرده باشید و باید متناسب با آن کلمه مورد نظر را مشخص کنید. به عنوان مثال برای تبلیغات بنری می‌توانید از کلمه banner استفاده کنید.
• پارامتر کمپین (campaign): وقتی کمپین‌های مختلفی داشته باشید، این پارامتر به شما کمک می‌کند بفهمید ترافیک ورودی مربوط به کدام کمپین بوده است. به عنوان مثل اگر از “utm_sport” استفاده کنید متوجه می‌شوید که ورودی‌های شما مربوط به کمپین تبلیغاتی لوازم ورزشی بوده است.

پارامترهای ضروری utm

پارامترهای اختیاری کدهای UTM

کدهای UTM در آنالیتیکس دو پارامتر اختیاری نیز دارند که به نام محتوا و کلمه کلیدی شناخته می‌شوند.

  • پارامتر محتوا (content): اگر می‌خواهید بفهمید کدام محتوای شما جذاب‌تر بوده و ترافیک بیشتری برای شما داشته است، می‌توانید از این پارامتر استفاده کنید.
  • پارامتر کلمه کلیدی (term): بسیاری از مواقع می‌خواهید روی کلمه کلیدی مشخصی بیشتر دیده شوید و حتی روی آن تبلیغات بیشتری رفته‌اید. بنابراین از پارامتر utm_term استفاده می‌کنید تا بتوانید دقیق‌تر بررسی کنید.

کاربرد UTM

پیش از اینکه ببینیم چطور باید از کدهای UTM استفاده کنیم، بهتر است سراغ کاربرد UTM برویم و بررسی کنیم این کدها و پارامترهای آن در چه مواردی کاربرد دارند. همان‌طور که اشاره کردیم کاربرد UTM می‌تواند در موارد مختلفی باشد که به استراتژی شما دارد. در ادامه به چند کاربرد UTM اشاره می‌کنیم.

  • شبکه‌های اجتماعی: یکی از مهمترین مواردی که از کدهای UTM استفاده می‌شود و اهمیت زیادی دارد مربوط به شبکه‌های اجتماعی است. به عنوان مثال می‌توانید لینک صفحه فرود را در پروفایل‌تان اضافه کنید و بعد همان آدرس اینترنتی را به کمک پارامترهای کدهای UTM در پست‌های خود تگ کنید
  • ایمیل: ایمیل مارکتنگ رفیت بسیار بالایی دارد و یکی از مهمترین کاربردهای UTM در خبرنامه و پیام‌های ایمیلی است. به کمک این کدها می‌توانید ببینید چه مقدار از ترافیک ورودی سایت شما از کمپین ایمیلی بوده است.
  • تبلیغات: تبلیغات آنلاین به ویژه تبلیغات بنری جزوی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ شما خواهد بود. به همین دلیل برای اینکه بتوانید کمپین‌های خود را به درستی بررسی کنید و ببینید کدام نوع تبلیغات بهترین و بیشتری ورودی را برای شما داشته می‌توانید از کدهای UTM استفاده کنید.

آموزش استفاده از کدهای UTM

استفاده از کدهای UTM خیلی ساده است و اگر بتواند نکات لازم را رعایت کنید می‌توانید به شکلی موثر از این کدهای کوتاه بهره ببرید. در ادامه به آموزش استفاده از کدهای UTM خواهیم پرداخت.
برای استفاده از کدهای UTM می‌توانید آنها را به صورت دستی یا خودکار بسازید. در روش خودکار باید از ابزارهای آنلاین چون Campaign URL Builder یا URL Builder گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. پیش از ساختن کدهای UTM به صورت دستی باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • حروف کوچک و بزرگ در کدهای UTM اهمیت دارد.
  • در ادامه لینک اصلی و دقیقا پیش از واردکردن کدهای UTM باید از علامت سوال انگلیسی استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهد به پارامترهای UTM مقدار بدهید باید علامت = بگذارید.
  • امکان استفاده از چند پارامتر UTM در کنار هم وجود دارد و باید آنها را با علامت & از هم جدا کنید.
  • اگر کلمه کلیدی یا نام کمپین شما چند بخشی است می‌توانید برای جداکردن آنها از خط تیره استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید در پارامتر utm_term از چند کلمه کلیدی استفاده کنید، باید بین آنها علامت + بگذارید.

اما بهترین روشی که می‌توانید استفاده کنید این است که سراغ ابزارهای آنلاین بروید تا کار شما راحت‌تر شود. یکی از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین ابزارهایی که می‌توانید برای ساختن کدهای UTM به صورت آنلاین استفاده کنید، Campaign URL Builder است.

آموزش کار با utmهمان طور که می‌بینید بعد از ورود به صفحه مورد نظر با پرکردن چندگزینه ساده می‌توانید در انتها لینک utm خودتان را بگیرید. در هر قسمت برای جداسازی موارد مختلف می‌توانید از علامت کامای انگلیسی استفاده کنید.

  • در فیلد اول کافی است آدرس سایت موردنظر را مشابه نمونه وارد شده ثبت کنید.
  • در فیلد بعدی باید منابع ترافیک ورودی خود را وارد کنید که می‌تواند شامل سایت، شبکه‌های اجتماعی، گوگل و… باشد.
  • در گزینه بعدی باید نوع رسانه و ابزار خود را انتخاب کنید. تبلیغات کلیکی، بنری یا ایمیل مارکتینگ مواردی است که می‌توانند در این فیلد وارد شوند.
  • در گزینه بعدی نام کمپین را وارد کنید.
  • در فیلد campaign term باید کلمات کلیدی خود را وارد کنید.
  • در انتها برای اینکه بتوانید بین کمپین‌های خود تفاوت ایجاد کنید، باید پارامتر محتوا را پر کنید.

بررسی کدهای UTM در گوگل آنالیتیکس

بعد از اینکه کدهای UTM را ساختید و از آنها استفاده کردید، زمان بررسی نتایج می‌رسد. برای این کار باید اول در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنید و سپس وارد صفحه شخصی خودتان شوید.
گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای سازماندهی و تحلیل کدهای UTM است. شما می‌توانید از داشبورد این سرویس همه‌‌ی موارد مربوط به منبع، رسانه و کمپین‌های خود را ببینید.
برای این کار کافی است:
۱٫ به Acquisition > Campaigns > All Campaigns بروید.
۲٫ سپس با کلیک روی بخش مورد نظر می‌توانید گزارش مربوط به هر بخش را مشاهده کنید.

جمع‌بندی
بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی دنیا به دلایل مختلفی با شکست روبه‌رو می‌شوند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث بروز چنین نتیجه‌ای می‌شود، رها کردن کمپین و نداشتن تحلیل و بررسی دقیق از نتایج به دست آمده است.
بی‌شک برای اجرای یک کمپین هزینه قابل توجهی صرف می‌شود و از همین رو بررسی دقیق نتایج می‌تواند در بهبود کمپین و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خیلی مفید باشد.، کدهای UTM به عنوان ابزاری رایگان و کاربردی به شما کمک می‌کنند تا منبع ترافیک ورودی را به خوبی بررسی کنید، ببینید کدام ابزار و محتوا بهتر جواب داده است و کدام کمپین توانسته ورودی بهتری برای شما جذب کند.

 

مطالب مرتبط:

گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس

گوگل ترندز چیست

منبع

  • ali ahmadi